Den Haag – Als het nodig is, is staatssecretaris van Koninkrijksrelaties Eric van der Burg bereid een “pain in the ass” te zijn voor collega-bewindspersonen om die erop te wijzen dat zij ook verantwoordelijk zijn voor Caribisch Nederland.

Dat verklaarde Van der Burg in het commissiedebat vandaag over de BES-eilanden in reactie op de vraag van Tweede Kamerlid Renate den Hollander (VVD) wat de staatssecretaris er aan doet dat alle ministeries zich houden aan het principe van comply of explain. “Dat moet niet alleen tussen de oren van bewindspersonen komen, maar ook van alle andere 144 Kamerleden die hier niet aanwezig zijn”, aldus Van der Burg.
Op de vraag of de illegale vuilstort op Bonaire niet eerder kan worden gesloten, liet de bewindsman er geen twijfel over bestaan dat dit niet voor 2028 mogelijk is. Vager was het antwoord op de vraag hoe gevaarlijk de landfill op dit moment voor de volksgezondheid is. Wel verwacht de staatssecretaris een positief effect van het besluit dat het ministerie van I&W de handhaving overneemt van het eilandbestuur.
De suggestie om bijvoorbeeld op het terrein van de voormalige raffinaderij op Aruba een recyclingsfaciliteit ten behoeve van de ABC-eilanden te realiseren, noemde Van der Burg “interessant”. Dat het kabinet in hoger beroep is gegaan tegen het vonnis in de Klimaatzaak Bonaire betekent niet dat de regering niet doorgaat met klimaatbeleid voor Caribisch Nederland, benadrukte Van der Burg.
