Den Haag – “Het is genoeg geweest”, zette Reinier van Zutphen in het vandaag aan de Tweede Kamer aangeboden Jaarverslag van de Nationale ombudsman zijn eerdere oproep kracht bij om de illegale overheidsvuilstort op Bonaire onmiddellijk te sluiten.
“De landfill is nog altijd zonder vergunning in gebruik. Er zijn regelmatig branden en er zijn schadelijke stoffen gevonden in lucht, bodem en zee. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) noemt de situatie urgent en zorgwekkend; het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en Wageningen University bevestigen de risico’s voor gezondheid en milieu. Toch wordt er nog steeds afval gestort”, aldus Van Zutphen.
“De rook, stank en voortdurende onzekerheid drukken zwaar op omwonenden en de medewerkers van Selibon die op de landfill werken. Ondertussen ervaren gezinnen gezondheidsproblemen, ouders geven aan dat hun kinderen niet buiten kunnen spelen, ze maken extra kosten om veilig binnen te blijven en er is geen toekomstperspectief. De stress en onzekerheid grijpen diep in op het gezinsleven. Het is genoeg geweest: er moet nu een einde komen aan deze praktijk. Het kan en mag niet zo zijn dat wat in Europees Nederland ondenkbaar is, in Caribisch Nederland wel gebeurt”, onderstreept de ombudsman zijn oproep de vuilstort per direct te sluiten.
“De situatie wordt verder verslechterd doordat het niet goed gaat met afvalverwerker Selibon. Het bedrijf heeft niet het materieel en de middelen om zijn publieke taak op een verantwoorde manier uit te voeren. Als Selibon moet stoppen, levert dat een risico op voor de gezondheid van alle bewoners van Bonaire. De ombudsman heeft klachten ontvangen die duidelijk maken dat burgers zich niet gehoord voelen, nadat zij al jaren in deze omstandigheden leven of hebben geleefd. Het is tijd dat de overheid luistert naar burgers die willen weten hoe het met hun gezondheid gesteld is.”
Van Zutphen vindt de situatie zo ernstig dat de overheid nu moet handelen. “Naast het onmiddellijk staken van de vuilstort is een hersteloperatie nodig. Gericht op wat omwonenden van de landfill nu nodig hebben: erkenning van hun zorgen, zicht op gezondheid en een leefomgeving waarin zij hun kinderen veilig kunnen laten opgroeien. Er moet hierbij ook aandacht zijn voor voormalige omwonenden.”
De Nationale ombudsman stelt dat het onderwerp zijn blijvende aandacht heeft en zo nodig “opnieuw en aanhoudend oproepen tot een oplossing voor deze pijnlijke situatie.”
