Bonaire – De eilandsraad wil dat het Zorgverzekeringskantoor Caribisch Nederland “effectiever en menselijker” gaat functioneren.
In een aan de Tweede Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangeboden petitie vraagt het eilandbestuur te bewerkstelligen dat de Caribische dependance van het ministerie zich gaat houden aan “heldere procedures, transparantie en een empathische benadering van de rechten van patiënten”.
In de petitie worden nog twee andere wensen genoemd: de invoering van het burgerservicenummer in de zorg per 1 januari ten behoeve van medicatieveiligheid en privacy en het mogelijk maken dat BES-burgers zich bij Europees Nederlandse verzekeringsmaatschappijen kunnen bijverzekeren tegen medische kosten (o.a. in het buitenland) die niet door de lokale verzekering worden gedekt.

