Den Haag “We mogen ons slavernijverleden nooit vergeten. Sterker nog, actief werken aan maatschappelijke bewustwording over het koloniale en slavernijverleden en de blijvende impact daarvan, is een prioriteit van dit kabinet.”
Aldus minister-president Rob Jetten na afloop van een gesprek met vertegenwoordigers van het Herdenkingscomité Slavernijverleden, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis en het Nationaal Slavernijmuseum over “de missie van herdenken, begrijpen, doorgeven en helen.” Ook de ministers Pieter Heerma (BZK) en Tom Berendsen (BZ) namen deel aan het gesprek.
“We hebben vandaag gesproken over hoe wij elkaar kunnen versterken en samenwerken. Erkenning van en bewustwording over het slavernijverleden is een lopend proces waarin wij allen een verantwoordelijkheid hebben. Met dit gesprek zetten we weer stappen om dat proces verder te helpen. Een komma, geen punt”, aldus Jetten die morgen begint aan zijn kennismakingsbezoek aan de Caribische delen van het Koninkrijk.
