Den Haag – De Nederlandse regering heeft besloten weer een ambassadeur in Venezuela te stationeren. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Tom Berendsen vandaag per brief aan de Tweede Kamer meegedeeld. De afgelopen jaren was de diplomatieke presentie verlaagd tot het niveau van zaakgelastigde. In januari nam de Kamer een motie aan om de diplomatieke post in Caracas te versterken en de inzet te verhogen richting een volledige ambassadeursvertegenwoordiging.
“Sinds de niet geloofwaardig verlopen presidentsverkiezingen in 2018, in afstemming met internationale partnerlanden, wordt het Koninkrijk vertegenwoordigd door een zaakgelastigde. In januari 2025 werd op last van de Venezolaanse overheid, wegens vermeende inmenging in binnenlandse aangelegenheden, de diplomatieke staf op de Nederlandse ambassade in Caracas teruggebracht naar drie personen. Nederland reageerde met een vergelijkbare afschalingsmaatregel voor de Venezolaanse diplomatieke staf in Den Haag”, schrijft Berendsen.
De huidige interim-regering in Venezuela heeft – na de ontvoering door de VS van president Nicolás Maduro – aan Nederland en de andere EU-lidstaten kenbaar gemaakt de opgelegde beperkingen op te heffen, waarmee Nederlandse diplomaten kunnen terugkeren naar Caracas. “De regering acht het, in lijn met de aangenomen motie, in belang van het Koninkrijk om de diplomatieke presentie in Venezuela te herstellen en daarbij in lijn met andere Europese lidstaten op het niveau van ambassadeur vertegenwoordigd te zijn. Dit draagt bij aan stabiliteit van de bilaterale relatie, die de afgelopen jaren aan volatiliteit onderhevig was, en beoogt een verdere impuls te geven aan de inzet van het Koninkrijk voor herstel van de rechtsstaat en democratie in Venezuela.”
Berendsen vermeldt in zijn brief niet in hoeverre er afstemming met de regeringen van Aruba en Curaçao heeft plaatsgevonden.
