Den Haag – Het kabinet zal voor de zomer reageren op het vonnis in de Klimaatzaak Bonaire. Dat schrijft minister van Klimaat en Groene Groei Stientje van Veldhoven-Van der Meer vandaag aan de Tweede Kamer.
“De Staat moet in 2030 een nationaal klimaatadaptatieplan, dat ook Bonaire beslaat, opstellen en implementeren volgens het UAE-framework for global climate resilience. Het vonnis is bij voorraad uitvoerbaar. Dit betekent dat het instellen van hoger beroep de werking van het oordeel en de opgelegde bevelen niet opschort. Hiermee oordeelt de rechtbank dat de tot op heden getroffen maatregelen, op zowel klimaatmitigatie als klimaatadaptatie voor Bonaire, onvoldoende zijn”, aldus de minister.
Van Veldhoven-Van der Meer erkent dat “er nadere stappen” zullen moeten worden gezet. “Het kabinet zal de Kamer in het tweede kwartaal informeren over de wijze van opvolging van het vonnis en het al dan niet instellen van hoger beroep.”
