Ombudsman over Caribisch Nederland: Alleen comply, geen explain meer

Den Haag – Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn “gewoon Nederland” en moeten daarom conform artikel 1 van de grondwet niet gelijkwaardig, maar gelijk worden behandeld. Dat betoogde Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vandaag in gesprek met de Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken.

“Hou op met comply or explain. Het is comply. Punt. Zorg dat het gewoon Nederland is en dat kan. Dan moeten we wel hard werken. Maar als we iedere keer gaan bedenken waarom het daar anders zou zijn dan hier, maken we echt een denkfout. We moeten uitgaan van comply, dat is de eilanden in 2010 door Nederland beloofd. Hou je aan artikel 1: dat moet heel strak tussen de oren komen”, aldus een gedreven Van Zutphen in reactie op de vraag van het Kamerlid Mikal Tseggai (GroenLinks-PvdA) over de “ongelijkwaardige omgang” van de Nederlandse overheid (ze noemde het woord verwaarlozing) met de eilanden.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.