Bonaire – De Bonairiaanse vakbonden AFBW en USIBO zijn blij met de door de regering aangekondigde invoering van een werkloosheidswet, maar vinden een maximale uitkeringstermijn van 3 maanden te kort.
“Als AFBW/USIBO begroeten wij de invoering van een WW-uitkering. We benadrukken echter dat de uitkering moet voldoen aan het principe van sociale rechtvaardigheid en rekening houden met anciënniteit”, aldus voorzitter Kwidama. De bonden stellen voor een staffel te hanteren. Hoe meer dienstjaren een werknemer heeft, hoe langer hij/zij recht op WW-zou moeten hebben: 1 tot 3 jaar dienst: 3 maanden uitkering, 3 tot 10 jaar dienst: 6 maanden uitkering, 10 tot 20 jaar dienst: 9 maanden uitkering 20 tot 30 jaar dienst: 12 maanden uitkering. “Deze regeling waarborgt een eerlijk vangnet voor werknemers met langere loopbanen en biedt flexibiliteit in geval van structurele werkloosheid. Wij vragen beleidsmakers deze voorstellen mee te nemen in de definitieve wetgeving”, aldus Kwidama.
In Europees Nederland is de maximaal WW-duur 24 maanden.
