Kabinet belooft: In juli tastbare stappen in afvalcrisis Bonaire

Den Haag – In juli moeten er “echt tastbare stappen zijn gezet” om de afvalcrisis op Bonaire aan te pakken. Dat beloofde staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag in het tweeminutendebat in de Tweede Kamer over de vuilstort van Selibon bij Lagun.

“Het kabinet realiseert zich zeer dat dit een probleem is dat moet worden opgelost. Het betekent ook dat we echt in een heel rap tempo, conform de moties die zijn ingediend, een aantal stappen willen zetten. Dat gaan we uiteraard ook samen met Bonaire doen. Ik plaats er twee kanttekeningen bij. Er zijn drie departementen bij betrokken. Het openbaar lichaam is erbij betrokken. Dat gebeurt uiteraard met ieders verantwoordelijkheid, maar voor ons is het allerbelangrijkste dat er resultaten worden geboekt en dat we in juli kunnen zeggen dat de gezette stappen echt tastbaar zijn. Dat is echt het begin van de oplossing, die hard nodig is.”

Het debat leverde 7 nieuwe moties op waarover dinsdag wordt gestemd. Als deze even effectief zijn als eerdere, in de afgelopen jaren, ingediende moties dan hoeven de omwonenden zich weinig illusies te maken. Wat ook niet geruststelt, is dat het Selibon-dossier van IenW naar het ministerie van Klimaat en Groene Groei wordt overgeheveld. Bertram beloofde dat de overdracht zorgvuldig geschiedt zodat het dossier niet tussen wal en schip valt.

Lees HIER het gehele verslag, inclusief de moties

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.