Bonaire – Het voortbestaan van de coalitie is ongewis nu eilandsraadslid Salma Serberie uit de fractie van de Partido Demokratiko Boneriano (PDB) is gestapt. Ze leverde dinsdag haar zetel in. Volgens een persbericht van de afdeling Communicatie van het openbaar lichaam zou zij ook haar steun aan de coalitie ingetrokken.
“Ik heb besloten mij niet langer te verbinden aan de fractie van de PDB”, schrijft Serberie aan gezaghebber en tevens voorzitter van de eilandsraad John Soliano. “De recente besluitvorming en de gevolgde koers binnen de fractie sluiten niet langer aan bij mijn overtuigingen, waarden en wijze waarop ik mijn verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordiger wens in te vullen.”
Wat haar precies dwarszit, staat niet in de brief. Zoals het ook onduidelijk is of ze zich aansluit bij de oppositie. “Ik behoud mijn zetel in de eilandsraad. Deze keuze is bewust en ingegeven door mijn betrokkenheid bij het electoraat en mijn wens dat PDB ruimte neemt voor serieuze zelfreflectie en heroriëntatie. Ik draag de partij een warm hart toe en hoop dat zij terugkeert naar haar kernwaarden: het dienen van het volk van Bonaire met rechtvaardigheid, transparantie, verantwoordelijkheid en respect”.
De coalitie van PDB en de eenpitters Coffie en Vrolijk (beiden ex-MPB) steunde op 5 van de 9 zetels. Het vertrek van Serberie hoeft niet per se tot een val van het Bestuurscollege te leiden. Een van de leden van de fractie van oppositiepartij UPB lijkt zich de laatste meer thuis te voelen bij de politieke koers van de coalitie dan die van zijn eigen partij.
Op Sint Eustatius rommelt het eveneens. Daar heeft eilandsraadslid Clyde van Putten stevige kritiek op zijn eigen gedeputeerden, maar hij heeft zijn steun nog niet formeel ingetrokken.
Persbericht openbaar lichaam Bonaire

