Bonaire – Opnieuw zijn omwonenden van de vuilstort bij Lagun uit hun huis verdreven nadat de afvalberg dit weekend voor de tweede keer in een week tijd in brand stond waardoor verstikkende rookwolken over het eiland trokken. Voor de stichting Pro Lagun is de grens bereikt: het storten van afval moet onmiddellijk worden gestaakt, is de eis.
Van het Bestuursakkoord dat het Bestuurscollege met ‘Den Haag’ heeft gesloten om in afwachting van de definitieve sluiting van de landfill de overlast te bestrijden, hebben de omwonenden vooralsnog niets gemerkt. Vorige week lekte een maandenlang door het eilandbestuur onder de pet gehouden rapport uit waarin onafhankelijke waarnemers de vuilstort “een tikkende tijdbom” noemen.
Sinds 2016 waarschuwen experts op de risico’s voor de volksgezondheid, natuur en milieu. Het College voor de Rechten van de Mens heeft erop gewezen dat de mensenrechten in het geding zijn, Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft gepleit voor onmiddellijke sluiting van de vuilstort. Toen het rijk een jaar geleden de zeggenschap over de giftige afvalberg overnam, draaide de rechter de ingreep terug.
De Tweede Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties had al voor de twee recente branden een commissiedebat met de staatssecretarissen Van Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat) en Van Marum (Koninkrijksrelaties) geagendeerd voor 11 februari. Don Ceder (ChristenUnie) vindt dat daar niet op kan worden gewacht: hij heeft de kwestie aangemeld voor het vragenuurtje van komende dinsdag. Heera Dijk (D66) heeft de commissie voorgesteld een spoedbrief van de betrokken staatssecretarissen te vragen.
Verantwoordelijk gedeputeerde Clark Abraham reageerde – evenals bij de brand van een week geleden – niet op de vraag van de redactie of het door gebrek aan menskracht, materieel, kennis, budget en/of ondersteuning van het Rijk niet lukt nieuwe branden te voorkomen.
