Kamer opnieuw in debat over afvalcrisis Bonaire

Den Haag – De afvalcrisis rond de vuilstort op Bonaire blijft de Tweede Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties bezighouden. Op 11 februari wordt er opnieuw een commissiedebat aan gewijd met de staatssecretarissen Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat) en Eddie van Marum (Koninkrijksrelaties).

Voor het debat is twee uur uitgetrokken. Op de agenda staat de brief van Van Marum aan de Kamer over het ‘bestuursakkoord’ dat hij eind november met het Bestuurscollege van Bonaire heeft gesloten om toe te werken naar de sluiting van de landfill bij Lagun voor 1 januari 2029. Maar ongetwijfeld zal de aandacht van de commissieleden vooral uitgaan naar de vraag wat op korte termijn wordt ondernomen om de risico’s voor de volksgezondheid, natuur en milieu weg te nemen.

Ondanks het Bestuursakkoord worden de omwonenden nog altijd geconfronteerd met telkens oplaaiende branden die gepaard gaan met een verstikkende rook. Bij de brand vorig weekend moesten de omwonenden bij gebrek aan informatie van de lokale overheid elkaar alarmeren ramen en deuren dicht te houden.

In aanloop naar het debat krijgt de commissie een zogeheten ‘technische briefing’ van het team van de Inspectie Leefomgeving en Transport dat regelmatig inspecties uitvoert bij de vuilstort. Dat gebeurt op 4 februari.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.