Den Haag – De Tweede Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties verkeert in totale verwarring over wat te doen met het wetsvoorstel het aantal gedeputeerden en eilandsraadsleden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba uit te breiden.
Een besluit over het al dan niet controversieel verklaren van het wetsontwerp heeft de commissie opnieuw voor zich uitgeschoven. In de procedurevergadering van vandaag bleken de aanwezige fracties allemaal iets anders te willen zonder te weten wat de consequenties van de verschillende opties zijn: een commissiedebat, een plenair debat, een schriftelijk overleg of, zoals D66 wilde, meteen een knoop doorhakken.
Wat wel vast staat, is dat de tijd begint te dringen: wil de uitbreiding van de eilandbesturen na de verkiezingen van maart 2027 kunnen worden doorgevoerd, moet het wetsvoorstel op korte termijn in behandeling worden genomen. De suggestie om er in een volgende procedurevergadering (11 februari) opnieuw over te spreken, werd om die reden afgeschoten Omdat de fracties (er waren er overigens maar vier aanwezig: D66, CDA, GroenLinks-PvdA en JA21) er onderling niet uitkwamen, werd besloten tot het houden van een zogeheten email-procedure. Dat betekent dat de partijen hun voorkeur per email aan de griffie bekend kunnen maken.
Veroorzaker van de verwarring is een meerderheid in de eilandsraad van Bonaire die zich vanuit het niets op het laatste moment tegen het wetsvoorstel heeft gekeerd, terwijl die van Sint Eustatius hartgrondig voorstander is.
