Ministerie: Aanpassing belasting BES is wel aangekondigd

Den Haag – “Bij koopkrachtwetgeving is het niet gebruikelijk dat er consultatie plaatsvindt”, reageert een woordvoerder van het ministerie van Financiën op het feit dat het bestuurscollege van Bonaire zich overvallen voelt door de op Prinsjesdag aangekondigde belastingmaatregelen die op 1 januari ingaan. Het eilandbestuur leefde in de veronderstelling dat er pas in 2027 veranderingen zouden worden doorgevoerd.

“Hoewel is afgesproken dat we voor het grootste deel van de maatregelen overgaan naar de Fiscale Verzamelwet 2027, is eerder afgesproken en aangekondigd (in de fiscale beleids- en uitvoeringsagenda) dat verbeteringen in de koopkracht wel gewoon meelopen in het reguliere Belastingplan 2026. Het betreft een aanpassing waardoor zo’n 85% van de inwoners van de BES-eilanden er netto al in 2026 op vooruitgaat in plaats van te wachten tot 2027. Juist om de koopkracht van lagere en middeninkomens (waar de Commissie Thodé terecht naar verwijst) snel te verbeteren, willen we deze maatregel dus al in 2026 laten ingaan”, aldus het ministerie.

Hoewel niet noodzakelijk is de maatregel begin in januari “geopperd en meegedeeld” in het overleg met de Centraal Dialoog Bonaire. “Aangezien de voorzitter van de CD tevens de gezaghebber van Bonaire is, was onze inschatting dat deze informatie met het BC Bonaire zou worden gedeeld. Ook het BC van Sint Eustatius is eerder dit jaar, in maart, geïnformeerd.

De wijziging in het Belastingplan 2026 betreft een verbetering van de koopkracht van lagere en middeninkomens van inwoners in Caribisch Nederland. Rekening houdend met een gemiddeld inflatiecijfer van 3% over dit jaar zullen inwoners met bruto-inkomens tussen +/- $22.000 en $92.650 in 2026 netto meer overhouden dan in 2025. Bij een bruto-inkomen van:

o          $30.000: $77 per jaar voordeel (door de relatief hoge belastingvrije som is het netto-voordeel voor deze groep beperkt)

o          $40.000: $177 per jaar voordeel / $50.000 : $277 per jaar voordeel / $60.000 : $377 per jaar voordeel / $70.000: $477 per jaar voordeel

o          $75.000: $527 per jaar voordeel (grootste voordeel groep)

o          $80.000: $381 per jaar voordeel

o          $90.000: $  81 per jaar voordeel

o          $92.650: $ 1 per jaar netto voordeel/break-even punt

Centraal Dialoog verrast

“De Centraal Dialoog heeft regelmatig overleg met het ministerie van Financiën. Het gaat daar meestal om twee zaken. Korte termijn plannen en de mogelijke herziening van het stelsel zoals dat op de BES geldt”, aldus vicevoorzitter Mervyn Stegers van de CD.

“De onthullingen met Prinsjesdag hebben ons enigszins verrast. Er was aangekondigd dat er een mogelijke lastenverlichting zou worden doorgevoerd. Iets waar wij natuurlijk niet op tegen kunnen zijn. Wat ons heeft verrast, is dat het een verlichting was van de eerste schijf, maar een verzwaring van de tweede schijf.  Het ministerie verkeert in de veronderstelling dat zij ook die tweede maatregel met ons hadden besproken. Als dat zo is, dan is dat ons ontgaan.

Het resultaat is uiteindelijk waar het om gaat. Het komt er op neer dat inkomens tot ongeveer $ 90.000 er op vooruitgaan, maar vanaf dat bedrag gaat men meer belasting betalen. Wij hadden liever gezien dat dat omslagpunt iets hoger had gelegen en desnoods het tarief voor de inkomens daarboven nog iets verder omhoog was gegaan. Ook wij zijn van mening dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Hoe dan ook we zijn blij dat er een lastenverlichting is gekomen (ongeveer $ 500 in het gunstigste geval).

Ondanks dat het OLB deel uit maakt van de CD hebben wij er op aangedrongen dat ministerie apart met het bestuurscollege overlegt.”

Belastingplan 2027

“De plannen voor 2027 zijn met ons doorgenomen. De meeste daarvan zijn technische wijzigingen of wijzigingen die de administratieve druk verminderen. Waar wij bezwaar tegen hebben is de verhoging van het tarief voor vastgoed van hotels. Destijds is bewust gekozen voor een lager tarief en o.i. is aan die situatie niets veranderd.

Het ministerie stelt dat de toeristische sector het uitstekend doet gezien de toename van het aantal toeristen. Helaas is de werkelijkheid anders. Door de toename van het aantal accommodaties is de bezettingsgraad niet gegroeid. Ik heb begrepen dat de norm voor een hotel om break-even te kunnen opereren door de meeste niet wordt gehaald. Een tweede argument is dat het de bedoeling is om het tarief voor hotels met vastgoed de komende jaren gelijk te trekken aan het ‘normale’ tarief. Dat betekent een verhoging van uiteindelijk nog eens 5% terwijl juist de toeristische sector te maken heeft met een enorme toename van de kosten voor personeel.

Laat helder zijn dat de werkgevers het helemaal eens zijn met de verhoging van het wettelijk minimumloon, maar de CD heeft een aantal maatregelen gevraagd die de werkgevers tijdelijk zouden ontlasten waardoor een zachtere landing mogelijk was. Het derde argument is het feit dat we juist in gesprek gaan met een totale herziening van het belastingstelsel en dan is het gek dat je nu al een tarief waar destijds bewust voor is gekozen met 7% verhoogt”, aldus Stegers.

Klik HIER voor de bezwaren van de CD tegen het belastingplan 2027

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.