Bonaire – Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat het eilandbestuur van Bonaire de landfill bij Lagun onmiddellijk moet sluiten. Dat verklaarde hij na afloop van een gesprek met de omwonenden en vertegenwoordigers van Pro Lagun.
“Ik ben enorm geschrokken van wat ik er aantrof. Mensen die vlak bij de vuilstort wonen, worden blootgesteld aan allerlei gezondheidsrisico’s. Er is veel nodig om de situatie te verbeteren, maar de allereerste stap is duidelijk: per direct stoppen met de vuilstort. Dat is een noodzakelijke stap”, aldus Van Zutphen.
De Nationale ombudsman heeft behalve met de omwonenden van de landfill ook gesproken met de lokale overheid en andere betrokken partijen. “Er moet een hersteloperatie in gang worden gezet, met daarin de bewoner centraal. Daarvoor is het belangrijk dat het eilandbestuur met hen in gesprek gaat en vraagt wat zij nodig hebben. Nu en in de toekomst.”
Het Bestuurscollege wil de landfill nog tot 2030 in gebruik houden. Intussen lijkt het erop dat het onder regie van waarnemend Rijksvertegenwoordiger Helmond gestarte verbeterprogramma om de acute risico’s weg te nemen steeds trager verloopt. Op het eiland circuleren berichten dat het openbare lichaam achterloopt met het betalen van de facturen van ingehuurde aannemers.
Op 11 oktober moet het eilandbestuur een voortgangsrapportage bij de RV bezorgen.

Ombudsman Van Zutphen luisterend naar de verhalen van omwonenden en bestuursleden van Pro Lagun (Foto: Martin/Pro Lagun).
