Den Haag – Het Bestuurscollege, Oil Trading Bonaire NV en Curoil Bonaire liggen niet wakker van het met de dag groeiende risico dat het eiland per 2 april 2026 zonder brandstof komt te zitten. Het scenario dat de brandstofkraan over een klein jaar dicht wordt gedraaid, noemt de Inspectie Leefomgeving en Transport een “met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid”.
“Ik heb vastgesteld dat een concrete en realistische planning voor de benodigde acties ontbreekt”
Waarschuwingen van de ILT en Rijkswaterstaat om de huidige brandstofopslag te laten voldoen aan de veiligheidseisen zijn en worden categorisch door de drie partijen in de wind geslagen. De inspectie heeft daarom besloten daadwerkelijk over te gaan tot het in januari aangekondigde voornemen een preventieve last onder dwangsom op te leggen van 500.000 dollar per maand.
Dit blijkt uit een brief van de ILT aan Curoil Bonaire waarvan o.a. het Bestuurscollege en de Eilandsraad een afschrift hebben ontvangen. Uit de brief kan worden opgemaakt dat geen van de betrokken partijen de situatie serieus neemt. Op 4 april hebben zij de ILT en RWS op basis van een ‘gap-analyse’ via een videoconferentie geïnformeerd hoe zij denken de brandstoftanks bij het vliegveld en Hato op tijd – dus op 1 april 2026 – aan de normen te laten voldoen.
Maar de gepresenteerde aanpak hangt van onzekerheden aan elkaar. “De gepresenteerde planning geeft geen inzicht in de voorbereidingen, de afzonderlijke acties en benodigde doorlooptijd. Daarnaast zijn in de presentatie expliciet meerdere ‘uitdagingen en knelpunten’ benoemd”, schrijft de ILT. Zo is het zelfs niet eens duidelijk waar de 5 miljoen dollar vandaan moet komen die nodig is om de twee tanks brandveilig te maken.
“De presentatie heeft niet aannemelijk gemaakt dat de brandstofopslag uiterlijk 1 april 2026 zal voldoen aan de voorschriften. Gelet op het grote maatschappelijk belang voor Bonaire van een veilige brandstofopslag en om u te doordringen van de noodzaak tot het tijdig treffen van maatregelen acht ik het opleggen van een preventieve last onder dwang verantwoord, zorgvuldig en noodzakelijk”, aldus de inspectie namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
De ILT wijst er nog op dat in de directe nabijheid van de brandstofopslag Hato zich een woonwijk, een supermarkt en het drinkwaterbedrijf WEB bevinden. In het geval van een incident of brand er een grotere kans bestaat op directe effecten voor omwonenden, bezoekers van de supermarkt en/of de drinkwaterproductie.