Sint Maarten – Bijna 15 jaar na het worden van autonoom land binnen het Koninkrijk is er nog geen zicht op dat Sint Maarten alle bij een land behorende taken onder controle heeft, zo blijkt het de jongste rapportages van de Voortgangscommissie die staatssecretaris Zsolt Szabó (Koninkrijksrelaties) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het gaat daarbij om het lokale politiekorps en het gevangeniswezen.
“De situatie die de voortgangscommissie in haar 48e en 49e rapportages schetst, laat zien dat in Sint Maarten flink wat werk verzet moet worden om tot afronding van beide plannen te komen. De commissie constateert dat Sint Maarten hard werkt aan de uitvoering van de plannen van aanpak, maar worstelt met het gebrek aan kennis en capaciteit. Goede samenwerking, communicatie en duidelijkheid over de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle betrokken partijen zijn hiervoor essentieel”, schrijft Szabó, die “ondanks de uitdagingen ook een aantal belangrijke positieve ontwikkelingen” ziet.
