Den Haag – Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties Zsolt Szabó schetst een te rooskleurig beeld van de bestuurlijke kwaliteit in het Caribische deel van he Koninkrijk. Dat wierp Tweede Kamerlid Aukje de Vries (VVD) hem vandaag voor de voeten in het commissiedebat over de CAS-landen. Zij drong aan op “een stevigere aanpak van ondermijnende criminaliteit, corruptie en vriendjespolitiek” op de eilanden.
“Wat de staatssecretaris hier vertelt komt niet overeen met wat wij zien gebeuren. Er worden wel allerlei maatregelen genomen, maar de vraag is of die resultaat hebben. Het resultaat is niet goed genoeg”, aldus De Vries die geen genoegen nam met de toezegging van Szabó dat deze in maart komt met een plan om de kwaliteit van het bestuur op de eilanden te monitoren. “Monitoren is mooi, maar ik wil weten wat de staatssecretaris gaat doen tegen corruptie en vriendjespolitiek. Dat bestuurders er niet voor zichzelf zitten, maar voor de burgers. Ik gun de eilanden beter bestuur.”
Szabó: “Er gaat inderdaad heel veel niet goed. Ik ben vol in overleg met organisaties die een rol kunnen spelen bij het monitoren. Ik voer daarover intensieve gesprekken met de eilanden. Ik heb er met twee van de drie ministers-presidenten over gesproken en die zijn blij met deze aanpak.”
