Bonaire

Zorgen over continuïteit ambulancevluchten Bovenwinden

Sint Maarten – Er bestaan grote zorgen over de continuïteit van het transport van patiënten uit Sint Eustatius en Saba naar ziekenhuizen op Curaçao en Aruba nu de Sint Maarten Civil Aviation Authority heeft besloten Medicair niet langer toe te staan op Juliana Airport te vliegen.

Na overleg met het Nederlandse ministerie van I&W is de uitvoering van dat besluit opgeschort. “Als tijdelijke tussentijdse​ oplossing mag Medicair de komende twee weken blijven vliegen op Sint Maarten. De toestemming is hiervoor afgelopen vrijdag gegeven”, aldus een woordvoerder van het ministerie van VWS. Intussen wordt koortsachtig gezocht naar alternatieven. Een daarvan is dat Sarpa patiënten vanuit Sint Maarten naar Colombia overbrengt.

De luchtvaartautoriteit van Sint Maarten is al geruime tijd in gesprek met de directie van het op Curaçao gevestigde Z Air en het daaraan gelieerde Medicair om inzicht te krijgen in de staat van onderhoud van de vloot die in de Verenigde Staten is geregistreerd. Dat is de reden waarom Z Air vooralsnog geen toestemming krijgt passagiersvluchten tussen Curaçao en Sint Maarten uit te voeren. Ook de toestellen van Medicair zijn buiten het Koninkrijk geregistreerd, maar die werden tot voor kort wel toegelaten.

“Vanwege procedurele onduidelijkheden ontstond er vorige week vertraging bij het landen van de air ambulance van Medicair op het vliegveld van Sint Maarten”, aldus VWS. Het daaropvolgende crisisoverleg leidde tot opschorting van het besluit Medicair te weren. Op dit moment worden alternatieven uitgewerkt. Daarvoor wordt mogelijk een beroep gedaan op Sarpa. Die mag echter weer van de lokale luchtvaartdiensten niet naar Curaçao en Aruba vliegen, waardoor patiënten van de Bovenwinden noodgedwongen naar een ziekenhuis in Colombia moeten worden overgebracht.

Een tweede optie die wordt onderzocht, is dat Medicair naar F.D. Roosevelt Airport op Sint Eustatius gaat vliegen. In dat geval worden patiënten uit Saba per helikopter naar het buureiland vervoerd. Het nadeel is dat patiënten niet voorafgaand aan de vlucht naar Curaçao of Aruba kunnen worden gestabiliseerd, zoals dat in het ziekenhuis op Sint Maarten gebeurt. “We monitoren de situatie actief en staan in contact met de relevante autoriteiten om ervoor te zorgen dat patiënten de zorg krijgen die ze nodig hebben”, meldt de zegsman van VWS.

Eerder dit jaar ontstond er ook al een crisissituatie rond het vervoer van patiënten van Bonaire naar Curaçao en Aruba nadat opdrachtgever Fundashon Mariadal had besloten ambulancevluchten in plaats van Medicair door Sarpa te laten uitvoeren. Dat werd gedwarsboomd door de autoriteiten in Willemstad en Oranjestad. Sindsdien worden patiënten door Sarpa van Bonaire naar Colombia gevlogen. Voor zogeheten ‘code rood’ patiënten heeft het ministerie tijdelijk Medicair ingehuurd.

Die kwestie was voor VWS aanleiding topambtenaar Erwin Arkenbout opdracht te geven onderzoek te doen naar een “optimale oplossing”. Zijn rapport ligt inmiddels op de burelen van de betrokkenen, maar het lijkt erop dat zijn conclusies zijn ingehaald door de actualiteit en hij opnieuw kan beginnen. Luchtvaartexperts zien in de situatie een bevestiging dat bij de staatkundige herindeling van het Caribisch deel van het Koninkrijk verzuimd is het luchtverkeer tussen de eilanden goed te regelen.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.