Curacao

COLUMN – Transformatief traject

Voor zo ver er al sprake was van komkommertijd loopt deze langzamerhand ten einde. Zo “lanceerden” een naar eigen zeggen in staat van “opwinding” verkerend toeristenbureau van Bonaire (TCB) en de plaatselijke Kamer van Koophandel woensdag een wat zij zelf vinden “baanbrekend initiatief”. Dat deden zij tijdens een “exclusieve persconferentie” wat de vraag oproept of bijvoorbeeld vrouwen en transgenders welkom waren. Qua inclusie leeft het Caribisch deel van het Koninkrijk immers nog in het jaar kruik. “Uw aanwezigheid als gewaardeerde leden van de media is essentieel”, vleemde de uitnodiging voort. Het ging tenslotte om “een mijlpaal in onze reis die de manier waarop bezoekers ons eiland ervaren zal transformeren.”

Het is onbekend hoe massaal het journaille zich door deze gebakken lucht heeft laten verleiden de luie stoel te verlaten. Persconferenties op de eilanden worden meestal door niet meer dan een anderhalve man/vrouw/hen en een burikukop bijgewoond. En waarom zou je ook als je met wat digitaal knip- en plakwerk het verslag van een wel op de drank en hapjes afgekomen collega kan jatten? Gelukkig beschikt de TCB over een nijvere pr-afdeling, want de exclusieve persconferentie was nog niet afgelopen of er lag al een persbericht te ronken op de digitale deurmat van de gewaardeerde leden van de media:

“Het Tourism Innovation Project zal een nieuw tijdperk van toeristische ervaringen inluiden. Alle visionairs, innovators, bedrijven en organisaties worden uitgenodigd deel uit te maken van dit transformatieve traject. Het Tourism Innovation Project is een uitnodiging om het toerisme op ons geliefde Bonaire opnieuw te bedenken, opnieuw uit te vinden en te herdefiniëren”. Wie “de hun rechtens toekomende plaats in deze transformatieve onderneming wil veiligstellen” moet zich snel aanmelden: “Gezien de exclusiviteit van de beschikbare ruimtes is de urgentie van deze kans cruciaal.” Niet vergeten “essentiële documenten, zoals een sedula” mee te sturen, want anders kom je niet in aanmerking voor “een opmerkelijke investering van $ 10.000 om het visionaire toeristische concept tot leven te helpen brengen.”

Als Kadushi het goed begrijpt – wat niet eenvoudig is gezien de holheid van de aaneengeregen retoriek – is het toeristenbureau op zoek naar ideeën om meer of andere (kapitaalkrachtiger) toeristen te trekken. Wordt de TCB niet betaald om die zelf te bedenken? En liggen er niet al een dik betaald Strategic Tourism Master Plan en dito Tourism Recovery Plan waaraan door internationaal gelauwerde experts is gewerkt die de weg wijzen naar een beheerste, voor Bonaire gunstige ontwikkeling van het toerisme?

Het baanbrekende initiatief roept herinneringen op aan een ander baanbrekend initiatief: het Masterplan Bonaire 2030. Burgers, ondernemers en organisaties namen deel aan tientallen sessies om te brainstormen over hoe het eiland er idealiter in 2030 zou moeten uitzien. Het leverde zoveel suggesties in zoveel uiteenlopende richtingen op dat het onbegonnen werk was in die warboel een patroon te ontdekken. We hebben er dan ook nooit meer over gehoord. Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat het Tourism Innovation Project even grandioos op een zelf georganiseerde mislukking uitloopt.

Bijzonder is dat de KvK zich voor het karretje van de zich kennelijk vervelende TCB laat spannen. Als er één sector is die geen impuls nodig heeft, is dat het toerisme wel. Dat draait beter dan voor de pandemie. Sterker nog, Bonaire is er misschien meer bij gebaat als op de rem wordt getrapt. Het eiland is voor zijn inkomen veel té afhankelijk van het toerisme: de les van de coronacrisis was en is dat de economie dringend gediversifieerd moet worden. Dat maakt niet alleen de gemeenschap schokbestendiger, maar kan tevens helpen de armoede te bestrijden door het scheppen van wel fatsoenlijk betaalde banen, die je niet vindt in hotels en restaurants.

Het beste nieuws van deze week was het bericht dat Corendon op haar vluchten naar de Cariben een adults-only zone introduceert. Om tijdens de lange overtocht gespaard te blijven van krijsende, door het gangpad rennende onopgevoede, tot op het bot verwende kinderen hebben ongetwijfeld veel reizigers graag de toeslag van 45 euro over. Wellicht is het een transformatieve vondst ook het toerisme op Bonaire adults-only te maken.

Kadushi is het buitenbeentje van DossierKoninkrijksrelaties.nl: een stekelige rubriek die soms wel eens ‘au’ kan doen.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.