Oranjestad – De Caribische delen van het Koninkrijk vrezen gedupeerd te worden door het besluit van de Nederlandse regering het aantal vliegbewegingen op Schiphol te verlagen van 500.000 naar maximaal 440.000 per jaar.
De in de Dutch Caribbean Cooperation of Airports (DCCA) verenigde luchthavens verwacht dat dit tot minder vluchten naar de Cariben zal leiden. Daarom heeft de organisatie haar zorgen per brief kenbaar gemaakt aan het kabinet Rutte.
Persbericht DCCA
ORANJESTAD – Het kabinet heeft vorig jaar een voorgenomen besluit gepresenteerd om het aantal vliegbewegingen op Schiphol te beperken tot maximaal 440 duizend per jaar (nu maximaal 500 duizend per jaar).
Deze beperking kan mogelijk een negatief effect hebben op de capaciteit vanaf Schiphol naar de Nederlands Caribische eilanden en vice versa. De Dutch Caribbean Cooperation of Airports (DCCA) heeft onlangs als belanghebbende haar bezorgdheid hierover bij de Nederlandse regering kenbaar gemaakt. De DCCA is een samenwerking tussen de 6 luchthavens van de Nederlands Caribische eilanden, te weten Aruba Airport Authority N.V., Bonaire International Airport N.V., Curaçao Airport Partners N.V., Princess Juliana International Airport Operating Company N.V., het Openbaar Lichaam Saba, en het Openbaar Lichaam Sint Eustatius.
De zorgen hebben vooral betrekking op de economische en maatschappelijke effecten die het voorgenomen besluit tot beperking van het aantal bewegingen op Schiphol kan hebben op het Caribische deel van het Koninkrijk. Luchtvaartmaatschappijen zouden mogelijk de vluchtfrequenties naar de Nederlandse Caribische eilanden moeten verlagen. Hierdoor is er een reële kans op een verhoging van de ticketprijzen tussen Nederland en het Nederlands Caribisch gebied. Minder capaciteit en mogelijk hogere ticketprijzen kunnen een negatief effect hebben op alle drie de segmenten van reizigers: zakenreizen, vrije tijd en het bezoeken van vrienden en familie (VFR). Dit zal een negatieve impact hebben op de economie en de connectiviteit van sociale en familiekringen.
“Dit potentiële effect op de capaciteit en op de ticketprijzen baart onze regio zorgen. Op basis van de informatie die we hebben; gaan we ervan uit dat bij de berekening van de impact van een krimp van Schiphol geen rekening wordt gehouden met de mogelijke effecten in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk. Door onze zorgen te uiten, vertrouwen we erop dat de belangen van de Nederlands Caribische eilanden worden meegewogen in de verdere besluitvorming van het Nederlandse ministerie”, aldus Joost Meijs, CEO van Aruba Airport Authority N.V. en voorzitter van de DCCA.
De DCCA heeft, gezien de mogelijke negatieve gevolgen voor de economie en het maatschappelijk welzijn van de Nederlands Caribische eilanden, er bij de Nederlandse regering op aangedrongen ervoor te zorgen dat de capaciteit tussen Nederland en het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk niet wordt verminderd als gevolg van de voorgenomen besluitvorming.
Over de DCCA
De Dutch Caribbean Cooperation of Airports (DCCA) is een samenwerking tussen alle zes Caribische luchthavens binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Het doel van DCCA is om de algemene kwaliteit van elke individuele luchthaven te verbeteren door wederzijdse assistentie en efficiënte uitwisseling van informatie, kennisoverdracht en het delen van expertise te faciliteren met als doel schaalvoordelen te behalen. DCCA heeft als doel om toekomstgerichte alternatieve luchtvervoersopties te presenteren om de connectiviteit tussen de eilanden tussen de Nederlands-Caribische eilanden te verbeteren.