In de zondagse estafette-rubriek ‘Bericht uit…’ belichten columnisten uit de Caribische delen van het Koninkrijk bij toerbeurt de kanten van hun eiland waarvan zij vinden dat die de aandacht van alle koninkrijksburgers verdienen. Vandaag komt het bericht uit Saba.
Zomaar een dag
Door Anton Hermans
Het is vrijdagochtend vroeg. Mijn schoonouders gaan na ruim zes weken verblijf op Saba terug naar huis. Op het vliegveld Juancho Yrausquin Airport is het superdruk in vergelijking met andere dagen. Drie vliegtuigen proberen een plekje te vinden op het smalle vliegveld. Een vliegtuigje landt en levert wat pakketten af en gaat zonder passagiers weer weg.
Eén toestel staat trouwens al een tijdje op het vliegveld vanwege een klein ongelukje. Bij het landen namelijk raakte het de landingsbaan te ruw en beschadigde daarmee het landingsgestel. Dit vliegtuigje werd voornamelijk gebruikt om inwoners van Saba naar Sint Maarten te brengen voor een medische reden. Aangezien dit toestel dus even niet beschikbaar is, moeten die dus nu ook gebruikmaken van de reguliere WinAir-vluchten. De twee overige vliegtuigen zitten bomvol (elk zestien passagiers) met toeristen, forenzen en dus ook nu inwoners van Saba die om medische redenen het eiland af moeten.
Afgelopen woensdag moest ik ook het eiland af voor medische redenen en zat ik dus op de reguliere vlucht van WinAir naar Sint Maarten. Bij de balie vroeg ik of er nog plek was voor een dagtocht naar Sint Maarten later deze week, maar daar kreeg ik nul op rekest. Alle stoelen waren bezet, met name door personen met een medische reden omdat het Zorgverzekeringskantoor de stoelen geclaimd had. Er zouden dus wel wat vluchten bij kunnen om reizen tussen Saba en Sint Maarten mogelijk te maken.
Volgens het nieuws heeft de Sabaanse lokale overheid afgesproken met WinAir dat er 96 stoelen bijkomen voor vluchten van Saba naar Sint Maarten. Dat is fijn, dit zijn dus zes vluchten per week. Of zijn het er drie per week? Een vlucht van Saba naar Sint Maarten aan het begin van de dag en een vlucht terug naar Saba aan het einde van de dag? Of zijn het alleen zes vluchten aan het begin van de dag? Is dit tijdelijk of structureel. Zo rond de verkiezingen gebeurt er van alles.
Trouwens, over verkiezingen gesproken, deze zijn ook in volle gang op Saba. Ik heb het dan over de verkiezingen voor de eilandsraad en het kiescollege. Voor de eilandsraad hebben we keuze uit diverse partijen die pas sinds enkele weken weer actief zijn na jaren van stille oppositie: Groen en Blauw. Er is een nieuwe partij met de kleur Wit. De kleur Oranje is er ook en doet weer vrolijk mee met de verkiezingen van 15 maart. De straten worden versierd met verkiezingsbanners en -borden, de vlaggetjes wapperen op de auto’s en de rally’s zijn te volgen via livestreams. Voor het kiescollege (ten behoeve van de Eerste Kamer) doet er maar één partij mee, oranje.
Komend weekend mag ik met een paar leerlingen van de middelbare school naar een schaaktoernooi op Bonaire. Het toernooi is vrijdag en zaterdag, maar wegens het beperkt aantal beschikbare vluchten terug zullen we een aantal dagen extra moeten blijven. Zo heeft elk nadeel (weinig vluchten) toch ook zijn voordeel (paar dagen extra off island).