Kralendijk – Er wordt gesjoemeld met Bonaires nieuwe toeristenbelasting, de zogeheten Visitor Entry Taks (VET). Eén of meer ‘slimme’ ondernemers hebben op de officiële website van het openbaar lichaam gelijkende portals aangemaakt om argeloze toeristen geld uit de zakken te kloppen.
Het openbaar lichaam en de Tourist Corporation Bonaire hebben deze praktijken begin december ontdekt, maar zeggen niets te kunnen ondernemen tegen wat zij noemen ‘resellers’ die dankzij de VET makkelijk hun zakken vullen. In juridische zin zou geen sprake zijn van fraude of oplichting. “De cyber-afdeling van het Korps Politiek Caribisch Nederland heeft onderzoek gedaan en daaruit kwam naar voren dat het niet illegaal is. Er kan juridisch niets tegen gedaan worden”, aldus Guus van Eerde van de Directie Financiën.
Wie via de zoekfunctie op internet naar informatie over de Visitor Entry Tax zoekt, krijgt als eerste de pagina’s van commerciële aanbieders te zien. Qua look lijken die bedrieglijk goed op de officiële website. Alleen wordt niet het tarief van 75 dollar per persoon in rekening gebracht, maar bedragen van 95 dollar en meer. De betrokken sites leiden de aanmelding door naar het door Bonaire gebruikte systeem en maken de officiële fee van 75 dollar over. De QR-code wordt vervolgens automatisch naar de tussenpersoon verzonden die hem doorstuurt naar ‘zijn’ klant die de code bij aankomst op Flamingo Airport moet tonen om tot het eiland te worden toegelaten.
Hoeveel bezoekers zijn misleid, kan het OLB niet zeggen, maar uit interne informatie blijkt dat het alleen al in december om tenminste vele honderden is gegaan. Wie achter de websites zoals Bonairetax.org en Tourismtaxbonaire.us schuilgaan, is onduidelijk. Bedrijfs- en contactgegevens worden niet vermeld. De suggestie wordt gewekt dat de aanbieders vanuit de VS opereren, maar vermoed wordt dat dichterbij huis – op Bonaire of Curaçao – moet worden gezocht.
Van Eerde spreekt tegen dat het systeem onvoldoende is beveiligd. Wel is het bedrijf dat het systeem beheert – IBIS Management Associates (IBIS) op Curaçao – aan het onderzoeken of het ‘lek’ kan worden gedicht. Een IT-expert zegt tegen de redactie dat verzenders waarvan grotere hoeveelheden aanvragen worden ontvangen, met een eenvoudige ingreep moeten kunnen worden geblokkeerd.
Naar aanleiding van de praktijken hebben het OLB en TCB partners zoals reisorganisaties, hotels, autoverhuurders en duikscholen verzocht hun klanten nadrukkelijk te verwijzen naar de officiële VET-website. Daarnaast is software aangeschaft om er voor te zorgen dat dat deze zo hoog mogelijk in de zoekfuncties van het internet te vinden is.
Al voor de invoering van de nieuwe belasting was er gedoe. Nadat de Nederlandse Stichting Waddencard op verzoek van het OLB een beproefd, reeds voor de Waddeneilanden ontwikkeld concept aan de Bonairiaanse situatie en wensen had aangepast, werd besloten tot een aanbesteding. De keuze viel op IBIS. De Stichting Waddencard voelde zich gebruikt en schakelde een advocaat in. Naar verluidt heeft de nauw bij de aanbesteding betrokken Tourist Corporation Bonaire een schikking getroffen.