COLUMN – Bericht uit Saba

In de zondagse estafette-rubriek ‘Bericht uit…’ belichten columnisten uit de Caribische delen van het Koninkrijk bij toerbeurt de kanten van hun eiland waarvan zij vinden dat die de aandacht van alle koninkrijksburgers verdienen. Vandaag komt het bericht uit Saba.

Spanning…

Door Anton Hermans

In december is het elke keer raak. De banden van mijn auto zijn weer eens versleten en ik heb dus nieuwe nodig. Hoe lossen we dit op? Dan gaan we naar een van de autobedrijven die voor mij de banden kunnen omwisselen voor een nieuwe set. Uurtje werk, zou je denken. Niets is minder waar, want zo simpel is het niet.

Er zijn ongeveer drie bedrijven waar ik terecht kan voor reparaties aan mijn auto. Normaal gesproken ga ik naar mijn ‘mannetje’ in The Bottom en ook deze keer rij ik er langs. Hij is dicht, want het is lunchtijd. Ik stuur hem een WhatsAppje om te kijken wanneer hij tijd heeft. De banden heeft hij – weet ik uit ervaring – niet op voorraad en ik zal minstens nog een week moeten doorrijden op oude banden. Geen probleem zou je zeggen, dan ga je toch naar een van de andere bedrijven? Ook daar zijn de banden niet op voorraad en dus ook daar zal ik moeten wachten.

Op mijn bericht krijg ik standaard hetzelfde antwoord. Welke maat banden moet je hebben en hoeveel? Ik maak een foto met de maat van de band en stuur hem deze toe. Januari zal het worden is het antwoord, want wegens de feestdagen zijn er minder tot geen boten die naar Saba komen om vracht te brengen en te lossen. We zullen het er dus maar mee moeten doen.

Ik rij nog even langs bij de garage om de banden op te laten pompen. Dit kan je helaas niet zelf doen bij het benzinestation, of elders op het eiland.  De bandenspanning verhogen helpt de levensduur van de banden verlengen zodat ik tot januari door kan rijden met iets meer profiel op de banden. Mijn banden wisselen doe ik zeker twee keer paar jaar en dit komt door factoren zoals het wegdek (van beton), het vele accelereren, maar met name remmen op de steile hellingen, het tropische (en dus warme) klimaat en misschien heeft de rijstijl van mijn vrouw er ook wat mee te maken (😊).   

Trouwens, de ritjes die je op het eiland maakt, zijn altijd slechts van korte duur, wat natuurlijk een hoog brandstofgebruik tot gevolg heeft. De prijs aan de pomp gaat helaas niet naar beneden dus ook autorijden op Saba is aan de prijzige kant. Een nieuwe auto kan je niet aanschaffen op het eiland. Tweedehands auto’s zijn er voldoende en altijd voorzien van minstens één ‘Saba Kiss’ oftewel een deuk/schade.

Een nieuwe auto vind ik om die reden zonde van het geld, want voor je het weet heb je diverse ‘kisses’. Wie toch een nieuwe auto wil aanschaffen, is aangewezen op Sint Maarten. Nadat je hebt betaald (eerst een proefrit maken, is dus erg lastig) wordt de auto verscheept. Over het aankoopbedrag moet je dan nog belasting (ABB) betalen, afhankelijk van de waarde tussen de 18 en 30 procent. Mocht ik ooit een nieuwe auto overwegen, dan is het beter om een elektrische aan te schaffen, want dan is de ABB 0%.

Bericht delen
WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn

Advertentie

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.