Ziekenhuis Mariadal (Bonaire) wil eigen vliegbedrijf

Kralendijk – Fundashon Mariadal heeft ambities de vleugels uit te slaan: niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk: het ziekenhuis heeft plannen een eigen luchtvaartmaatschappij op te richten. Die moet zich gaan toeleggen op het vervoer van patiënten in het gehele Caribisch deel van het Koninkrijk die niet op hun eigen eiland kunnen worden behandeld en voor verdere medische zorg naar een ziekenhuis in de regio zijn doorverwezen.

Mariadal wil voor deze activiteiten een aparte vennootschap oprichten. Vloot en bemanningen worden, zo is de bedoeling, van een bestaande luchtvaartmaatschappij betrokken. Deze kan partner worden, maar Mariadal behoudt met minimaal 51% van de aandelen de volledige zeggenschap. Dat blijkt uit een zogeheten ‘Request for information’ die de fundashon in luchtvaartkringen heeft uitgezet om te polsen of er een maatschappij interesse heeft partner te worden.

Klokkenluider

Een kopie van het document is door een klokkenluider aan DossierKoninkrijksrelaties.nl overlegd. De betrokkene vraagt zich bezorgd af of Mariadal niet al genoeg uitdagingen heeft om de continuïteit van haar ‘core-business’ – het verplegen van patiënten – te verzekeren. Het exploiteren van een air ambulance service vergt niet alleen veel specialistische expertise, maar is ook zeer kapitaalintensief.

Het vervoer van patiënten van Bonaire naar ziekenhuizen in de regio is sinds 2012 uitbesteed aan het op Bonaire gevestigde Medicair NV, een zusterbedrijf van EZ Air dat over twee speciaal toegeruste Learjets beschikt. De afgelopen periode zijn vanaf Flamingo Airport jaarlijks gemiddeld 160 transporten uitgevoerd waarvan 45% naar Colombia. De kosten belast Mariadal door aan Zorg en Jeugd Caribisch Nederland dat onderdeel is van het ministerie van VWS.

‘Strategic plan’

Het plan zelf een “exclusive air ambulance service” te beginnen komt voort uit het “Corporate Strategic Plan 2022” dat voorziet in een “redeveloping and reorganizing” van de zorgtaken van Mariadal “to take these to a next level of quality, safety and availability.” De organisatie ziet daarbij ook de andere eilanden als markt voor het op te richten vliegbedrijf. Dat moet over eigen certificaten en accreditaties beschikken waaronder een air operations license.

De maatschappij zal onder de Nederlandse wetgeving opereren met een in Nederland te registreren vloot die op termijn elektrisch moet zijn, aldus de plannen van Fundashon Mariadal.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.