Kralendijk – Jeroen Pauw, Kees Broere, Sulin Passial en Glenn Thodé worden ingezet om de media in Caribisch Nederland te helpen professionaliseren. Dat gebeurt in de ‘Journalism Week BES’ die van 14 tot 20 juni op Bonaire wordt gehouden.
Een deel van het programma is toegankelijk voor het publiek en via een livestream te volgen, want een van de doelen van de week is “het vergroten van de mediawijsheid van het publiek”. De organisatie is in handen van het bureau RE-Quest uit Curaçao.
Journalism Week BES
In de week van 14-20 Juni vindt de Journalism Week BES plaats. Met een programma vol activiteiten voor publiek en pers staat de hele week in het teken van het belang van de media in het functioneren van een democratie.
De week trapt af met een Docu & Debate night op dinsdag 14 juni 19.00-21.30 u in Plaza Hotel, te Bonaire, onder begeleiding van Judith Brekelmans en Arjen de Wolff. Na het vertonen van een korte documentaire gaan panellisten en publiek met elkaar in debat over thema’s als het wel of niet introduceren van publieke omroep, invloed van politiek en commercie, zelfcensuur en het vervullen van de watch dog rol door de pers. Publiek op Statia en Saba kan de activiteiten online volgen.
Op donderdag 16 juni worden de resultaten van de Media Workers Survey BES wat vorig jaar werd uitgevoerd door RE-Quest en het daarop gebaseerde Plan van Aanpak voor Media Development BES gepresenteerd aan diverse stakeholders door media onderzoeker Renske Pin.
Op 17-19 juni vindt de Media Pressure Cooker Marathon BES plaats. In de Media Pressure Cooker Marathon worden journalisten en jong journalistiek talent uitgedaagd om in te zoemen op het belang van journalistiek op Bonaire, Sint Eustatius en Saba en er een special editie van Caribbean Kids News te publiceren over hun bevindingen. Dit drie-daags evenement met werksessies, live uitzendingen en training wordt begeleid door docenten, zoals Jeroen Pauw, Glenn Thodé, Sulin Passial en Kees Broere, van de zustereilanden die deels ook deelnamen aan het UNESCO Media Development Programme Curaçao en Aruba. Op maandag 20 juni, na het productie weekend, lanceren de deelnemers hun online publicatie voor het grote publiek.
De Journalism Week BES heeft als doel bij te dragen aan het versterken van de journalistiek op de BES eilanden met trainingen en een tastbaar product, door het verkrijgen van inzicht in het medialandschap, samenwerking en het vergroten van de mediawijsheid van het publiek.
(Bron: RE-Quest Research & Consultancy)
Lees hier meer over de ‘Media Pressure Cooker Marathon’