Kralendijk – Bonaire krijgt een E-Flight Academy, een vliegschool die piloten opleidt voor elektrische vliegtuigen. Het initiatief is afkomstig van de Nederlandse startup E-Flight die vorig jaar op vliegveld Teuge (bij Apeldoorn) de eerste elektrische vliegschool van Europa startte. De dependance die op Flamingo Airport komt, gaat in mei van start.
“We hebben gekeken wat de grootste groeimarkten voor elektrisch vliegen zijn. Het Caribisch gebied heeft een enorme potentie. De afstanden tussen de eilanden zijn relatief klein, ideaal voor de eerste generatie elektrische toestellen, die er aan zit te komen, want die hebben een nog relatief beperkt vliegbereik van enkele honderden kilometers. Een ander voordeel is het klimaat. Anders dan in Europees Nederland is het bijna altijd goed vliegweer. We kunnen daardoor veel efficiënter opereren”, aldus woordvoerder Merlijn van Vliet van E-Flight.
Vertrouwd
Het bedrijf heeft om meerdere redenen voor Bonaire gekozen. “Het is een bijzondere gemeente van Nederland. Dat maakt het minder ingewikkeld. De wet- en regelgeving zitten goed in elkaar en er wordt Nederlands gesproken. Het voelt vertrouwd. Wat ons in het bijzonder aanspreekt, is de ambitie van Bonaire om zo duurzaam mogelijk te worden. We merkten meteen dat lokale partijen heel welwillend tegenover ons initiatief staan. Elektrisch vliegen past uitstekend in het Blue Destination-concept dat door de lokale overheid wordt uitgedragen.”
“Veel initiatieven in de duurzame luchtvaart komen niet verder dan een powerpointpresentatie. Wij vliegen!”
E-Flight richt zich niet alleen op studenten van de ABC-eilanden. “Wij zijn de enige in de wereld die op deze schaal elektrische vliegopleidingen aanbieden. Wij verwachten dat er ook studenten uit Nederland en de rest van Europa zijn die het aantrekkelijk vinden om het praktijkgedeelte op Bonaire te doen. Dankzij het klimaat kun je de benodigde 45 vlieguren makkelijk in een paar weken bereiken. Je brevet halen op een tropisch eiland, dat spreekt tot de verbeelding van velen.”
Succesvolle start
“Maar wij denken ook studenten uit Zuid-Amerika en het zuiden van de Verenigde Staten te trekken. Bestaande vliegscholen in de regio bieden voornamelijk Amerikaanse FAA-opleidingen. Terwijl wij de Europese EASA-regelgeving hanteren. Die ligt een niveau hoger en wordt steeds meer de standaardnorm in de internationale luchtvaart. Wie bij ons zijn brevet haalt, is overigens meteen ook bevoegd om gewone toestellen zoals een Cessna te vliegen.”
“E-Flight gelooft in een wereld met een stil en schoon luchtruim waarin iedereen wil en kan blijven vliegen zonder schuldgevoel. Door zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor elektrisch vliegen, hoopt E-Flight een versnellende rol te spelen in de verduurzaming van de luchtvaart op mondiale schaal.”
In Nederland heeft E-Flight al ondervonden dat de vraag naar elektrisch vliegen grootis. Binnen een jaar nadat (oud-)minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen de vliegschool op Teuge in juli 2021 opende, zijn al 30 vliegers opgeleid en meer dan 2.000 elektrische take-offs uitgevoerd. Om te anticiperen op snelle groei en de start van een academy op Bonaire is E-Flight een nauwe samenwerking aangegaan met het Franse Green Aerolease. Green Aerolease heeft een vloot van 50 elektrische vliegtuigen van het type Pipistrel Velis Electro die als ‘Airplanes As a Service’ (AAS) worden aangeboden aan vliegscholen met duurzame ambities.
Onderhoud
Omdat E-Flight volgens de Europese EASA-standaard werkt, zal er ook EASA-gecertificeerd onderhoud op Bonaire nodig zijn. Het bedrijf heeft daarvoor samenwerking gezocht met zijn Nederlandse onderhoudspartner Hangar One.
“Naast een start- en landingsbaan en een hangar hebben we niet veel ruimte nodig. Een klein kantoortje volstaat. Het gaat ons vooral om het vliegen. Een delegatie van E-Flight komt begin maart naar Bonaire om alles voor te bereiden. Het eerste toestel komt misschien al wat eerder dan mei, wanneer we officieel van start gaan.”
Passagiers
Het ministerie van IenW komt dit jaar met een plan om vliegen in het Caribisch deel van het Koninkrijk betaalbaarder en betrouwbaarder te maken. In dat kader wordt er nadrukkelijk gekeken naar de mogelijkheid om elektrische passagiersvluchten te introduceren. Verwacht wordt dat binnen enkele jaren de eerste elektrische toestellen (twintigzitters) op de markt komen. Behalve dat dit schoner en goedkoper (de ‘brandstof’ wordt door de zon geleverd) is, is het ook veel stiller.