Oproep minister Ollongren aan BES-burgers tot zuinig stroomgebruik leidt tot verbazing, boosheid en hilariteit

Den Haag – In Caribisch Nederland is met verbazing kennisgenomen van de oproep van minister Ollongren (BZK) aan de inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba zuinig te zijn met douchen, wassen en drogen, de koelkast, de vriezer en de airco. Binnenkort start een door het ministerie gefinancierde voorlichtingscampagne via social media en flyers, zo kondigde de bewindsvrouw aan in een brief aan de Tweede Kamer over “duurzaam bouwen en wonen in de overzeese Koninkrijksdelen.”

Ollongren baseert haar oproep op onderzoek van het voorlichtingsbureau Milieu Centraal. Dat heeft een digitale vragenlijst rondgestuurd. Vanwege de geringe respons, slechts 190 mensen reageerden, was de uitkomst niet representatief. Niettemin verbond Ollongren er de conclusie aan dat “in Caribisch Nederland nog veel winst te behalen is met het vergroten van draagvlak, kennis en ervaring omtrent energiebesparing in de woning onder de bevolking.”

Uit een stroom reacties op social media blijkt dat de brief op de eilanden afwisselend tot verbazing, boosheid en hilariteit leidt. Dat laatste onder meer om de constatering “dat het gemiddelde elektriciteitsverbruik per huishouden in Caribisch Nederland hoger ligt dan in Europees Nederland.” Dat verschil laat zich eenvoudig verklaren: Europees Nederland verwarmt zich met gas, Caribisch Nederland koelt zich met elektriciteit.

Toch stelt Ollongren dat lokale huishoudens hun energierekening kunnen verlagen door beter op het stroomverbruik te letten. Van de 40% van de BES-burgers die onder de armoedegrens leeft, wordt dat lastig: een groot deel heeft geen airco, maar gebruikt een simpele ventilator om de slaapkamer te koelen.

Dat het onderzoek van Milieu Centraal is mislukt, verbaast niemand op de eilanden. Om grotere groepen te bereiken, is internet niet het aangewezen medium. Kennelijk is de minister niet te rade gaan bij coördinerend staatssecretaris Knops met wie zij de gang op het ministerie deelt. Wat de komende campagne betreft: voor het ontwikkelen van social media content heeft Ollongren 200 euro uitgetrokken en nog eens 200 euro voor het produceren van flyers. Daar moeten alle drie eilanden het mee doen.

Bericht delen
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Advertentie

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.