Unkobon: “Schandalig dat EZ-Air passagiers geannuleerde vluchten niet terugbetaalt”

Kralendijk – De consumentenbond Unkobon is een actie begonnen om lokale luchtvaartmaatschappijen te houden aan hun wettelijke plicht passagiers de ticketkosten van geannuleerde vluchten terug te betalen. Aanleiding voor de actie is de weigering van EZ-Air dat te doen.  

Unkobon: “Als een vlucht door een luchtvaartmaatschappij – om welke reden dan ook – wordt geannuleerd, moet aan klanten de keuze worden geboden tussen geld terug of (een voucher voor) een andere vlucht. Dit geldt ook als de klant een zogenaamde ‘non-refundable’ ticket heeft gekocht. Het niet doorgaan van vluchten ten gevolge van Covid-restricties behoort tot het ondernemersrisico van de luchtvaartmaatschappij en mag dan ook niet op de klant worden afgewenteld. En dat is best logisch; de klant heeft immers voor een vliegreis betaald en die niet gekregen.”

Volgens Unkobon houdt EZ-Air zich niet aan deze wettelijke verplichting, zelfs niet na aandringen van de consumentenbond. “Deze maatschappij toont zich bijzonder onvriendelijk naar de klant door al meer dan een jaar hardnekkig te weigeren geld terug te geven voor geannuleerde ‘non-refundable’ tickets en zelfs bij ‘refundable’ tickets een boete in mindering te brengen als er tot terugbetaling wordt overgegaan. Kennelijk maakt EZ-Air de afweging dat haar klanten voor kleinere bedragen toch niet naar de rechter stappen. Unkobon vindt dit schandalig.”

De consumentenbond sluit niet uit dat ook andere luchtvaartmaatschappijen hun klanten op Bonaire weigeren geld terug te geven voor vluchten die in verband met Covid zijn geannuleerd. Unkobon begint daarom een actie waarin gedupeerden wordt opgeroepen zich bij haar te melden. Dat kan via: www.unkobon.org/vlucht-geannuleerd/

Bericht delen
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Advertentie

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.