De Ziekte van Rotonde bereikt ook de bijzondere gemeente Sint Eustatius

Na ruim een halve eeuw gebrekkig tot geen onderhoud werd in 2019 door minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) het startsein gegeven voor het oplappen van het in een erbarmelijke staat verkerende wegennet(je) op Sint Eustatius. Het weer begaanbaar maken van wegen en doorgaande zandpaden is een van de voorbeelden waarmee Den Haag de aan de kant gezette lokale politici wil laten zien hoe je als daadkrachtig bestuur problemen oplost.

Na drie keer een valse start (eerst te weinig materiaal, daarna geen equipment en vervolgens te veel regen of zoiets) is het Project Verbetering Infrastructuur Openbaar Lichaam Sint Eustatius (PVIOLSE) goed op stoom gekomen. Er mag dan geluisterd zijn naar het (kort geleden afgezwaaide) Tweede Kamerlid André Bosman (‘Hou het simpel. Vergeet toeters en bellen zoals hectometerpaaltjes en elektronische signaleringsborden, ga aan het werk!’), om een vlotte doorstroming van het verkeer te garanderen doet wel het fenomeen verkeersplein zijn intrede. Voorkomen moet worden dat op het 3.100 zielen tellende eiland in de ochtend- of middagspits files ontstaan waardoor mensen misschien wel te laat op hun werk komen. Vooruitgang is immers niet stilstaan.

Nederland geeft de lokale bestuurders in één moeite door een lesje overheidsvoorlichting: “Next week an instruction video will be prepared to properly inform Statians how to drive the roundabout. Stay tuned!” Nog niet bekendgemaakt is welke (Haagse?) hoogwaardigheidsbekleder de rotonde zal openen. En nu maar hopen dat niet net als op Bonaire een ontwerpfoutje is gemaakt. Daar kan een onder toezicht van Europees Nederlandse ambtenaren aangelegde rotonde weer worden opgebroken.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.