Bonaire

Consumentenbond Bonaire: Maak herstel wegennet rijkstaak

Door Marit Severijnse/Caribisch Netwerk

Kralendijk – Van het vorig jaar gestarte meerjarenplan om het slechte wegennet op Bonaire aan te pakken, merken de Bonairianen weinig. “Door de regenperiode en het gebrek aan afwatering, is de staat van het wegdek slechter dan ooit”, stelt Henri Verhoef.

“De bospaden in Nederland zijn beter dan de wegen op Bonaire”

Verhoef organiseerde in 2017 de protestactie, waarbij er bloemen werden geplant in de gaten in de wegen. Na deze actie sloeg hij de handen ineen met consumentenbond Unkobon. “We hebben contact met gedeputeerde James Kroon die verantwoordelijk is voor de wegen, maar hij is ook niet tevreden over de voortgang.”

Vertraging

Plannen hebben om allerlei redenen vertraging opgelopen. “Er is niet voldoende geld, de directeur van afdeling Ruimte en Ontwikkeling is weg en de coronacrisis werkt natuurlijk ook niet mee”, aldus Verhoef.

Erwin Hesselink hield zich als verkeersdeskundige op Bonaire bezig met diverse verkeersveiligheidsproblemen in woonwijken en in de omgeving van  scholen. Op de vraag waarom het uitvoeren van een meerjarenplan voor de wegen zoveel tijd inneemt, antwoordt hij: “Nieuwe wegen en handhaving van maatregelen vergen geld, tijd, mensen om ze voor te bereiden en goede informatie. Dat is maar beperkt aanwezig.”

Niet alleen

Volgens Harry Somers, adviseur bij Unkobon, is het niet realistisch dat Bonaire het allemaal alleen kan. “De gemeente Urk of Terschelling zou ook niet zijn complete wegennet kunnen renoveren.”

Momenteel geeft Nederland jaarlijks een bedrag voor de wegen, maar Unkobon ziet liever dat Nederland de renovatie van het wegennet op zich neemt. Bonaire kan zich dan richten op het onderhoud. “Er zijn andere zaken die Nederland ook onder zich houdt, zoals het verstrekken van de bijstandsuitkeringen; waarom zou dat voor de wegen niet kunnen?”

Ongelukken

Unkobon wil die visie onder de aandacht brengen van de Tweede Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris. “De partijen in Den Haag hebben gezegd zich sterk te willen maken voor de leefomstandigheden van Bonairianen. Een veilig wegennet hoort daar ook bij”, aldus voorzitter Eric Booi. “Het is toch te gek voor woorden dat de bospaden in Nederland beter zijn dan de hoofdwegen op Bonaire?’’

Somers sluit zich hierbij aan. “Nederland heeft een verantwoordelijkheid. Er gebeuren ongelukken op deze wegen. Mensen eindigen in het ziekenhuis.” Daarbij is de berekende 250 miljoen dollar voor tien jaar wegenrenovatie op Bonaire maar een fractie van wat er in Nederland per jaar wordt uitgegeven, stelt Somers. “Namelijk 2,5 miljard euro.”

Geen schande

Unkobon hoopt dat de Eilandsraad en het Bestuurscollege de visie steunen. “We gaan proberen hen te overtuigen, want we moeten toegeven, en dat is geen schande, dat wij het zelf niet kunnen,” aldus Booi. De afdeling Ruimte & Ontwikkeling van het openbaar lichaam Bonaire heeft inhoudelijk niet op vragen gereageerd.

error: Deze inhoud mag niet gekopieerd worden.