Kralendijk – Korpschef José Rosales van het Korps Politie Caribisch Nederland kan zich goed vinden in de tien aanbevelingen die Nationale ombudsman Reinier van Zutphen doet in zijn vandaag gepubliceerde onderzoek naar de behandeling van burgerklachten over het korps.
“Het is over het algemeen een positief rapport dat de ontwikkeling binnen het korps en daarmee ook binnen de klachtenregeling goed weergeeft. Het onderwerp klachtenbehandeling heeft binnen ons korps en voor mij als korpschef hoge prioriteit. Feedback speelt daarin ook een grote rol. Dit rapport helpt ons te komen tot een optimaal traject voor klachtenbehandeling”, aldus Rosales.
Plan van aanpak
Dat niet alle aanbevelingen die in 2016 zijn gedaan zijn uitgevoerd, heeft volgens de korpschef te maken met de vele ontwikkelingen in het korps. “We zijn meteen in 2016 met de aanbevelingen begonnen, maar er moesten prioriteiten worden gesteld waardoor sommige punten iets vertraagd zijn.”
Van de nieuwe aanbevelingen is er al een aantal in uitvoering genomen. “In 2020 hebben wij een grote investering gedaan in onze website die dit jaar klaar zal zijn. Een van de belangrijke aspecten is dat hierdoor een digitale gecentraliseerde klachtenprocedure mogelijk wordt. Voor de overige aanbevelingen willen we zo snel mogelijk een plan van aanpak gereed te hebben. Het is van groot belang om de processen goed in kaart te brengen om deze veranderingen vooral duurzaam te maken.”
Transparant
Dat het aantal klachten de afgelopen jaren is toegenomen, verontrust de korpschef niet. “Wij communiceren heel open en geven ook steeds meer bij informele klachten aan om er een officiële klacht van te maken. Wij wensen zo open en transparant mogelijk om te gaan met de bevolking van de eilanden en daarvoor is feedback van groot belang. Elke klacht is voor ons een kans om onze hulpverlening en service naar de burger toe te versterken. En die insteek delen wij actief met de burger”, aldus Rosales.
Het Korps Politie Caribisch Nederland telt 176.4 fte’s, inclusief 20 aspiranten in opleiding. Op Sint Eustatius zijn 14 medewerkers gestationeerd en op Saba 9.
Lees hier het bericht ‘Ombudsman: Politie Caribisch Nederland op goede weg’